Rekruttering i tider når alt er stengt

Når korona-restriksjoner stikker kjepper i hjulene for den vanlige orkesteraktiviteten, må man finne på noe annet. De Unges Orkesterforbund (UNOF) ville inspirere orkestrene til å tenke nytt da vi lyste ut «alternative rekrutteringsmidler» høsten 2020. Kreativiteten var stor!

Det kom inn 30 søknader om alt fra åpne rekrutteringsseminarer og konserter på nye og underlige steder, til sosiale tiltak, rekutteringsvideoer og mye annet. Til sammen delte UNOF ut 223 500 kroner til orkestrene for å finne nye måter å rekruttere på i en vanskelig tid.

Her kan du lese om noe av det som ble gjort.

Nå lyser UNOF ut nye rekrutteringsmidler, som du kan søke om hvis du vil gjøre noe liknende med ditt orkester.

Film i sosiale medier

Mange orkestre bestemte seg for endelig å lage en film om seg selv. Da kan man fortelle og skryte av det man holder på med, og det er perfekt til sosiale medier og Youtube. Noen gjorde det selv, men mange av orkestrene brukte pengene på å leie profesjonelle som laget film med god kvalitet.

Alle filmene var en kombinasjon av prøver, konsert, intervju med medlemmene, og selvsagt informasjon om orkesteret. Filmene brukes nå på mange forskjellige måter i sosiale medier, og orkestrene forteller at de har fått stor oppmerksomhet – og nye medlemmer.

Godt å være sammen

Sosiale tiltak er også populært. Det er gøy å gjøre ting sammen og huske på at man er et orkester, selv om man ikke fikk lov å komme inn på skolen for å øve sammen.

Besøk i klatrepark, sosial grillfest, og små konserter med bare noen få på uvanlige steder er fine tiltak for å få både gamle og nye medlemmer til å være med i fellesskapet.

Åpne seminarer

Skal man spille i orkester må man jo prøve seg på å spille. Åpne seminarer der man inviterer alle til å komme og prøve instrumenter var det flere som prøvde seg på.

Smittevern var selvsagt viktig, og ett av seminarene som skulle gå over to dager måtte avlyses etter første dagen, fordi det ble oppdaget smitte! Det gikk heldigvis bra fordi alt ble gjort på riktig måte.

Konserter der folk er

Mens det fortsatt var mulig å holde konserter, prøvde flere orkestre seg på konserter der folk er. Det er godt for orkesteret å vise seg frem, og spennende å spille på uvante steder, som museer, kjøpesentere, kafeer, barnehager og fabrikker.

Rapportene viser imidlertid at selv om det var inspirerende, var det vanskelig å nå folk på den måten. De konsertene som fungerte best, var der man kunne dele ut informasjon om orkesteret.

Dingser og utstyr

Flere av orkestrene søkte om støtte til å lage materiale til rekruttering og synliggjøring. Her kom det søknader om kjente ting som T-skjorter og fine trykte flygeblader med informasjon om orkesteret, men også uvanlige ting for orkestre. Noen ville lage en diger backdrop med logo og navn til å ha bak orkesteret når de spiller konserter. Andre ville ha penger til å lage ny logo til orkesteret og fine, store plakater så alle kunne se at orkesteret skulle ha konsert.

Tilbakemeldingene på dette var at orkestrene var veldig fornøyd med å få laget så fine dingser med hjelp fra profesjonelle. Det er jo også dingser og utstyr som kan brukes i lang tid fremover.

Nye muligheter

I gjennomsnitt fikk hvert orkester ca. 7.500 kr i støtte. Støtten varierte fra et par tusen kroner og helt opp til ti tusen for de største tiltakene. Noen orkestre har dårlig økonomi, og trengte alt fra UNOF for å få til tiltaket. Andre orkestre kom langt med tilskuddet og kunne bidra med litt penger selv.

UNOF har lyst ut nye rekrutteringsmidler for 2021! Les mer og søk om støtte her.