Borgstrøms fiolinkonsert hentes fram fra glemselen

— Det er kjempespennende! Jeg er veldig glad for at NUSO hadde lyst til å gjøre dette. Borgstrøms fiolinkonsert er et utrolig fint stykke som nesten ingen kjenner. Det er veldig spennende at yngre musikere får muligheten til å bli kjent med stykket, og med komponisten, sier Eldbjørg Hemsing.

Stykket vi snakker om er Hjalmar Borgstrøms fiolinkonsert i G-dur. Kan du ikke huske å ha hørt det? Det kan nok skyldes at verket gikk i glemmeboken kort tid etter at det ble komponert i 1914.

Hjalmar Borgstrøm var en norsk komponist, født 1864, død 1925, inspirert av blant andre Wagner og Beethoven. Han var kjent både som komponist og musikkritiker som en sterk talsmann for programusikken, altså musikk som forsøker å gestalte utenommusikalske ideer, slik han gjorde blant annet gjennom det symfoniske diktet Hamlet.

— Borgstrøm falt stilmessig mellom to epoker. Fiolinkonserten er veldig romantisk, men da den ble komponert var romantikken på hell, og det var mye annet som allerede var i gang. Borgström lå nok kanskje stilmessig litt etter sin tid, sier Hemsing.

En bunke gamle noteark

Kanskje det er derfor fiolinkonserten har blitt så lite spilt; at den ikke var moteriktig, ei heller ennå en klassiker, når hverdagen kom tilbake etter første verdenskrig. Faktisk har fiolinkonserten bare vært framført to ganger tidligere i Norge. NUSOs konsert blir altså en sjelden mulighet til å høre en del av norsk musikkhistorie som har vært glemt fram til nå.

— Jeg ble bevisst på fiolinkonserten ved en ren tilfeldighet, forteller Hemsing.

Hun gir dirigent Terje Boye Hansen æren for at konserten ble hentet fram fra glemselen.

— Han er kjempeentusiastisk og brenner virkelig for Borgströms musikk. Han sendte en bunke noter til meg. Jeg må nok innrømme at bunken ble liggende en stund, men jeg fant mye spennende i den. Spesielt fiolinkonserten. Det er veldig virtuos musikk, krevende å spille, men med utrolig flotte melodier.

Hemsing ble nysgjerrig på å finne opptak av konserten, men oppdaget at det nesten ikke fantes. Den ene innspillingen som er tilgjengelig er gjort av Norrlandsoperaens symfoniorkester, og ble gitt ut på Grappa i 2010. Derfor spilte hun like godt inn konserten selv, sammen med Wienersymfonikerne. Innspillingen vil ikke være tilgjengelig før neste år.

Virtuos musikk

— Det er en kvalitet ved stykket som gjør at du får lyst til å høre mer.

Melodiene er utrolig flotte, med det man kanskje kan kalle en norsk tonalitet, samtidig som det er mange internasjonale referanser. Konserten er veldig godt komponert, med en kjempefin orkestrering. Borgstrøm har en tydelig forståelse av hva som føles naturlig for de enkelte instrumentene. Han bruker et stort spenn, fra det veldig mørke registeret til det lyse. Dette er virtuos musikk, vanskelig å spille, samtidig som det er mye rom til å tolke det som man vil.

Hemsing gleder seg også til å komme tilbake til NUSO. Før hun ble internasjonal stjernesolist, var hun selv orkestermusiker i NUSO, og husker det som en stor opplevelse.

— Det var i 2002. Jeg syntes det var utrolig artig. Alle vennene mine var med, hele gjengen fra Barratt Due. Jeg syntes alle var så store, det var så svært. Jeg er sikker på at det er på akkurat samme måte fremdeles.

 

Om konsertene

NUSO – Norsk Ungdomssymfoniorkester og Eldbjørg Hemsing framfører Hjalmar Borgstrøms fiolinkonsert i G-dur.

Øvrig repertoar: Ørjan Matre (1979) – Händel Mixtapes for orkester og to kassettspiller, Sergei Prokofiev (1861-1953) – Utdrag fra Romeo og Julie. Dirigent: Torodd Wigum

Om Hjalmar Borgstrøm

Norsk komponist (1864-1925).

Studerte klaver med Martin Ursin, teori og komposisjon med Johan Svendsen, L. M. Lindeman og instrumentasjon med Ole Olsen. Studerte ved konservatoriet i Leipzig og oppholdt seg i mange år i Tyskland.

Sterk tilhenger av programmusikken, det vil si musikk der komponisten søker å skildre fenomener utenfor musikken, som en sjelstilstand, gjenstand eller handling.

Kjente verk inkluderer operaene Thora på Rimol og Fiskeren, to symfonier og de symfoniske diktene Hamlet, Jesus i Getsemane, Tanken, John Gabriel Borkman og Die Nacht der Toten

Også kjent som musikkjournalist og kritiker i Verdens Gang og Aftenposten.

Man kan se havnet skrevet både med ø og ö.

 

Om NUSO – Norsk Ungdomssymfoniorkester

Nasjonalt symfoniorkester for ungdom mellom 13 og 20 år.

Drives av De Unges Orkesterforbund.

Ble startet på slutten av 1980-tallet som et prosjektorkester, og fikk sin formelle opprettelse i 1991. NUSO har gjennom årene samarbeidet med en lang rekke anerkjente solister, dirigenter og komponister.

Deltakerne er valgt ut gjennom prøvespill og kommer fra hele landet. Orkesteret holder et høyt nivå, og gir unge orkestermusikere musikkopplevelser, bred orkestererfaring, og personlige utfordringer i samspill med andre likesinnede.

Mer informasjon: www.orkester.no/nuso

Kontakt: Christine Bratlie (+47 989 03 330 / nuso@unof.no)

 

Om Eldbjørg Hemsing

Solofiolinist fra Valdres, født 1990. Utdannet i Wien og ved Barratt Due-instituttet i Oslo. Har opptrådt med topporkestre i en rekke land i Europa og Asia.

Har spilt inn Borgstrøms fiolinkonsert i G-dur med Wienersymfonikerne, vil bli gitt ut på Pentatone neste år.

Arbeidet med gjenoppdagelsen av fiolinkonserten vil også behandlet i den kommende dokumentarfilmen Forte, redigert av David Donnelly.

Er i tillegg aktuell med verdenspremiere på fiolinkonserten The Fire Rituals av den kinesiske komponisten Tan Dun (kjent bl.a. for musikken til filmen Snikende tiger, skjult drage) i Beijing 16. Juni, og en kommende utgivelse med det flamske filharmoniske orkesteret, deFilharmonie.

Mer informasjon og pressebilder: www.eldbjorghemsing.com

Kontakt: Matic Gajsek (+47 922 89 871 / +386  51 637 507 / mgajsek@artsprimavera.com)